Energiminister Terje Aasland på besøk i Kristiansand Havn

26. February 2025

Både næringsliv og regjeringen er helt klare på at havn er helt avgjørende for videre næringsutvikling, infrastruktur og maritim næring. Energiminister Terje Aasland besøkte i dag Kristiansand Havn, hvor både Kristiansand Havn, Arendal Havn, Nasjonalt kompetansesenter for havvind, Fremtidens Havvind representert ved GCE NODE, Windport og Southwind var på plass for å diskutere den videre satsningen på blå næring i Agder.

Industriell omstilling og utvikling skjer veldig raskt, og forventningen er at infrastrukturen er tilgjengelig, oppgradert og klar. Havnedirektør Atle Johannessen, Teknisk direktør Harald J. Solvik og Kommunikasjonssjef Isabelle- Louise Aabel trekker fram infrastruktur prosjektene i havna og viser til at nye næringer som batteri, havvind, annen maritim næring krever en utviklet infrastruktur. ​ ​Havnene er avgjørende for logistikkflyten fra oversjø til nærskipsfart og videre til sluttdistribusjon på landsiden.

«Havnene og Agder ligger strategisk til som bindeleddet til Europa, det er her regjeringen må satse. Samarbeid mellom leverandørene, prosessindustri og havnene viktig. Når vi snakker om utslippsfritt drivstoff tror vi at alle typer ulike energibærere kommer i framtiden. Våre utfordringer er at de nye drivstoffene gjør folk usikre, vi må felles forklare at innbyggernes sikkerhet er det viktigste, men vi må også være effektive og produsere mer fornybar energi,» sier Terje Aasland.

Vi må knytte Norge tettere på kontinentet. Samarbeid med andre nasjoner vil være avgjørende også for å sikre norske arbeidsplasser i Norge. Sørlandet er knutepunktet mellom Oslo og Stavanger hvor E18 treffer E39. Havnene og sjøveien må koples tettere på hoved transportnettet på landsiden slik at vi kan opprettholde en god logistikkflyt som også sikrer bærekraftige løsninger for fremtiden. 

Det er viktig at vi får til et godt samarbeid og samtidig har de rammevilkårene og forutsigbarheten vi trenger for å utvikle oss videre. Beslutningsmyndighetene er ikke samsnakket, regjeringen og Stortinget bestiller ny industri og næring knyttet til havvind, men det er kommunene som skal beslutte om havna får lov å bygge ut. Videre er ikke havner inkludert i offentlige budsjetter og må sørge for egen kapital på annen virksomhet og butikk, da kan vi ikke betale utbytte til eiere. Havna har et samfunnsansvar for å sikre utvikling av industri- og næringsliv, sier Atle Johannessen.

Vi må vise hvor mye kompetanse som allerede finnes i Agder innen maritim næring, hvor viktig havnene er for næringsutvikling og skape entusiasme rundt det, da får vi det til, sier Aasland. Det handler om å tenke langsiktig, informere befolkningen om den kompetansen og utviklingen som skjer i maritim næring, få til samarbeid i Agder og resten av Europa om fornybar energi. Regjeringen vil legge fram leverandørrapporten før sommeren, som kan bli avgjørende for videre utvikling i havna.

Fra venstre: Jonas Kvåle (Southwind), Rune Klausen (Nasjonalt Kompetansesenter), Knut Mjaaland (Fremtidens Havvind/ GCE NODE), energiminister Terje Aasland, Kjell Eirik Haavold (Nasjonalt Kompetansesenter), Turid Storhaug (Windport), Kai Steffen Østensen (AP), Alte Johannessen (Kristiansand Havn IKS).