Kristiansand Havn er blitt en betydningsfull OSP-havn, med et godt opparbeidet rennommé.
Kristiansand Havn har som mål å være regionens ledende Offshore Supply Port. I Norge og særlig i Agder-regionen er det mye god kompetanse innenfor disse næringene noe som gjør Kristiansand havn til en egnet og attraktiv havn for offshoreskip. Tidligere var begrepet offshore knyttet mest til oljevirksomhet, men i dag skifter mange fokus mot mer mangfoldige havbaserte næringer som havvind.
De siste årene har Kristiansand havn gjort en rekke investeringer for å øke vår kaikapasitet og styrker dermed vår posisjon i markedet. Vi tilbyr også landstrøm til fartøy ved våre kaier.
Det sterke fagmiljøet på Sørlandet inkluderer store internasjonale selskaper som National Oilwell, HMH, Cameron Sense, og en rekke andre selskaper innenfor samme markedet. Bedriftene er alle tilknyttet nettverksklyngen GCE NODE, og er verdensledende innenfor sitt felt.
I 2014 åpnet Kristiansand Havn en ny kaifront i Kongsgård som et resultat av denne målrettede satsningen, og kun få dager etter lå den første offshoreriggen til kai. Siden den gang har det vært en betydelig økning i antall offshoreanløp i Kristiansand, og sørlendinger flest er blitt vant til å se de store fartøyene trygt til kai i Kongsgård. For hvert anløp genereres det store, positive ringvirkninger til regionens næringsliv. Alt fra større selskaper som leverer offshorekraner, til overnattinger på hoteller og til mindre håndverkerbedrifter blir involvert i verdikjeden når et offshorefartøy ligger til kai. Det er anslått at hvert anløp gir flere millioner i oppdrag til det omkringliggende næringslivet.
For Kristiansand Havn sin del er fortsatt offshore en relativt liten del av den totale omsetningen. Med bakgrunn i betydningen dette har for næringslivet vil utviklingen av tilbud til offshoresegmentet prioriteres i årene fremover.
Som følge av sammenslåingen med Lindesnes havn i 2021 har vi tilsammen et større utvalgt av kaikanter å tilby denne næringen.
Målet er at Kristiansand Havn skal etablere og videreutvikle kaier og arealer for alle deler av fremtidens offshorevirksomhet. Behovet for arealet vil utvikles i samarbeid med næringslivet, og spesielt GCE NODE som representerer bedriftene. Arealene skal tilrettelegges slik at det åpner for samlokalisering av ressursfaglig kompetanse i havneområdene.